19 decembrie 2024
Tariful biletului la trenurile operate de CFR Călători pe secția București Nord – Aeroport Henri Coandă este de 6,00 lei. Biletele pot fi procurate prin următoarele canale de vânzare:
a) casele de bilete din stații și agenții de voiaj, cu o anticipație de maxim 30 de zile, cu plata numerar sau prin card bancar – 6,00 lei;
b) automatele de bilete kioșk aparținând CFR Călători, cu o anticipație de maxim 30 de zile, doar cu plata prin card bancar– 6,00 lei;
c) ONLINE, prin platforma de vânzare electronică disponibilă pe site cfrcalatori.ro și prin aplicația descărcabilă pe telefon, cu o anticipație de maxim 30 de zile, doar cu plata prin card bancar – 6,00 lei;
d) personalul de tren, în data călătoriei, cu plata numerar sau prin card bancar, în următoarele condiții:
- la tarif de casă, pentru călătorii care urcă în tren din puncte de oprire unde nu există posibilitatea procurării de legitimaţii de călătorie de la personal propriu CFR Călători (nu există case de bilete, sau în afara programului de lucru al acestora), cu condiţia solicitării acestora imediat după urcarea în tren – 6,00 lei.
- tariful de taxare în tren pe ruta București Nord – Aeroport Henri Coandă pentru cei care nu și-au procurat bilete prin canalele disponibile, este de 12,00 lei.
Repetăm faptul că prin canalele de vânzare proprii, respectiv la casele și automatele de bilete aparținând CFR Călători precum și online prin aplicațiile proprii ale societății noastre – direct de pe www.cfrcalatori.ro și prin aplicația mobilă descărcabilă, la achiziționarea unei legitimații de călătorie pe rute de pe secția București Nord – Aeroport Henri Coandă, se plătește tariful unic de transport în valoare de 6,00 lei!
Pentru a facilita călătorilor procurarea rapidă de bilete atunci când NU au utilizat unul din canalele de cumpărare de bilete menționate mai sus, CFR Călători a pus la dispoziție și alte canale alternative, precum:
e) terminalele POS contactless instalate în garniturile de tren, doar cu plata prin card bancar – 6,32 lei;
f) prin SMS, la nr. de telefon 7458.
Cumpărarea de bilete prin terminalele POS contactless montate în automotoarele care circulă pe ruta București Nord – Aeroport Henri Coandă și retur se face în baza unui contract de comisionar, respectiv de vânzare a legitimațiilor de călătorie pentru și în numele CFR Călători de către o terță parte. Menționăm că terminalele din aceste automotoare NU aparțin CFR Călători și au fost montate în baza contractului amintit.
Terminalele POS contactless instalate în garniturile de tren, precum și vânzarea prin SMS sunt canale suplimentare pentru achiziționarea legitimațiilor de călătorie puse la dispoziția călătorilor, care necesită condiții speciale privind exploatarea sistemelor de emitere și implicit costuri suplimentare, ceea ce conduce la creșterea tarifului de călătorie, cu 0,32 bani. Cei 0,32 bani NU intră în bugetul CFR Călători (așa cum s-a prezentat total nedocumentat în mass-media), ci la firma care deține terminalele POS contactless.
În acest context, la aceste terminale POS contactless din tren care constituie un canal de vânzare alternativ, prețul plătit de călător, la achiziționarea unui bilet, cuprinde conform legislației în vigoare pe lângă tariful unic de transport în valoare de 6 lei și costurile de comercializare ale distribuitorului, respectiv 0,32 lei (32 de bani).
La articolul 3 din OMTI 1039/2024 sunt stipulate următoarele:
(1) Autoritatea competentă și, după caz, O.T.F.-C pot încheia contracte cu operatori economici privind comercializarea titlurilor de călătorie prin sisteme de vânzare cu prezență fizică, prin sisteme de vânzare electronice sau sisteme de vânzare digitale.
(2) Prețul titlurilor de călătorie comercializate prin intermediul canalelor de vânzare prevăzute la alin. (1) include, după caz:
- a) tarifele stabilite în baza prezentului ordin;
- b) costul serviciilor de comercializare, stabilit și actualizat prin contractul de achiziții de servicii încheiat între autoritatea competentă și, dup caz, O.T.F.-C, pe de o parte, și operatorii economici, pe de altă parte.
Referitor la emiterea legitimațiilor de călătorie precizăm că CFR Călători respectă prevederile legislației în vigoare, respectiv prevederile Regulamentului privind transportul pe căile ferate din România aprobat prin Ordonanţa nr. 7/2005, prevederile Regulamentului (UE) 782/2021privind drepturile şi obligaţiile călătorilor din transportul feroviar, cât și ordinele și deciziile emise de autoritățile abilitate în România.
Aplicarea tarifului de taxare în tren este reglementată prin Regulamentul privind transportul pe căile ferate din România aprobat prin Ordonanţa nr. 7/2005, care la articolul 11 prevede:
”Articolul 11. Legitimaţiile de călătorie şi durata valabilităţii lor …
(2) Legitimaţiile de călătorie se obţin de la staţii, agenţii, de la agenţi autorizaţi, de la agenţii operatorilor de transport din trenuri sau prin mijloace electronice, în condiţiile stabilite de operatorul de transport feroviar.
(3) Tarifele pentru legitimaţiile de călătorie obţinute de la agenţii operatorilor de transport din trenuri, pot fi mai mari decât cele de la casele de bilete din staţii, în condiţiile stabilite de operatorul de transport feroviar.
…”
De asemenea, articolul 9 al Regulamentului (UE) 782/2021 privind drepturile şi obligaţiile călătorilor din transportul feroviar prevede:
”Art. 9 Dreptul la transport. Excluderea de la transport
(1) Încă de la începerea călătoriei, călătorul trebuie să deţină o legitimaţie de transport valabilă şi să o prezinte cu ocazia controlului legitimaţiilor de transport. Condiţiile generale de transport pot prevedea:
- a) că un călător care nu prezintă o legitimaţie de transport valabilă trebuie să plătească, în afara preţului transportului, o suprataxă;
(b) că unui călător care refuză să facă plata imediată a preţului transportului sau a suprataxei i se poate cere să-şi întrerupă călătoria;
…”
PRECIZARE: CFR Călători NU a avut și NU are în atribuțiile legale să mărească tarifele legitimațiilor de călătorie. Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) este instituția care stabilește majorarea tarifelor biletelor de tren și valoarea acestora, atât pentru CFR Călători cât și pentru cei cinci operatori privați de transport feroviar de călători. În acest sens, materialele media în care se spune în mod repetat că “CFR Călători a scumpit din nou biletele de tren” (fie iarnă, fie vară), ”Jaf în buzunarele românilor” etc., etc., etc. sau “CFR Călători taxează în plus călătorii care vor să plătească în tren cu cardul” induc, din păcate, în eroare opinia publică.
Informații despre circulația trenurilor:
- la telefon 0219521 – INFO CFR (trafic intern).
- la numerele de telefon din stațiile CFR publicate pe www.cfrcalatori.ro la secțiunea INFORMAȚII TELEFONICE – https://www.cfrcalatori.ro/informatii-telefonice/
- în aplicația TRENUL MEU (https://bilete.cfrcalatori.ro/ro-RO/Itineraries), se introduce numărul exact al trenului în căsuţa indicată şi click pe Informații tren. Se obțin informaţii în timp real despre opriri, întârzieri, minutele de staţionare în următoarea gară şi timpul estimat de sosire.
- pe site-ul companiei www.cfr.ro sunt funcționale și actualizate permanent camerele web din gările București Nord, Aeroport Henri Coandă, Timișoara, Craiova, Brașov, Iași, Cluj Napoca și Constanța care indică ora de sosire/de plecare a trenurilor.
- pe site-ul www.cfrcalatori.ro la Mers tren trafic intern.
- de la personalul nostru din staţii.