Condiții generale
Termenul limită până la care se pot procura legitimaţii de călătorie, faţă de ora de plecare a trenului, se stabilește funcţie de locaţia de unde se achiziţionează acestea, astfel:
- cu 3 – 5 minute înainte de plecarea trenului din staţie pentru vagoanele clasă şi până la închiderea la vânzare în sistem pentru vagoanele de dormit/cuşetă, în cazul procurării legitimaţiilor din staţiile de cale ferată de plecare;
- cu un anumit interval de timp stabilit (care nu poate fi mai mic decât cel prevăzut la paragraful anterior), funcţie de amplasarea agentiei de voiaj CFR faţă de staţia de cale ferată de plecare, în cazul procurării legitimaţiilor de călătorie din agenţiile de voiaj CFR;
- cu 5 minute înainte de plecarea trenului pentru cei care aleg să achiziţioneze legitimaţia de călătorie de la automatele de bilete din gări;
- înainte de ora de plecare a trenului din staţia de cale ferată de îmbarcare, în cazul procurării ONLINE a legitimaţiilor de călătorie în trafic intern.
Termenele maxime de vânzare cu anticipaţie a legitimaţiilor de călătorie se pot modifica oricând, dacă în condiţiile din exploatare se impune acest fapt. Modificarea se poate face pentru toate trenurile de călători sau punctual, numai pentru anumite trenuri.
Modificarea termenelor maxime de vânzare cu anticipaţie va fi adusă la cunoştinţa publicului călător înainte ca modificarea să-şi producă efectul, atât prin mesaj afişat pe site-ul oficial al „CFR Călători”, cât şi prin afişe la toate punctele de emitere a legitimaţiilor de călătorie.
În caz de forţă majoră modificarea termenelor maxime de vânzare cu anticipaţie se poate face fără preaviz, cu notificarea pe site-ul oficial al „CFR Călători”.
În cazul legitimaţiilor de călătorie emise electronic, dacă se solicită călătoria cu trenuri succesive (maxim 4 trenuri), se emite o singură legitimaţie de călătorie cu bilete anexă (pentru toate trenurile din parcurs) cu condiţia ca ora de plecare a ultimului tren de legătură ales să fie într-un interval de maxim 48 ore faţă de ora de plecare din staţia de cale ferată de îndrumare (staţia iniţială de îmbarcare a călătorului).
Intervalul minim între ora de sosire a unui tren şi ora de plecare a următorului tren de legătură poate fi cuprins între minim 15 minute şi maxim 23 ore și 59 minute. Dacă se solicită călătoria cu trenuri care nu se încadrează în condițiile de mai sus, respectiv se solicită:
- călătoria cu mai mult de 4 trenuri, sau
- ultimul tren din traseul ales are ora de plecare într-un interval mai mare de 48 ore faţă de ora de îmbarcare din staţia de cale ferată de îndrumare, sau
- intervalul dintre 2 trenuri succesive este mai mare de 23 ore și 59 minute, sau
- în cadrul traseului solicitat există trenuri care sosesc în stații diferite față de stația de plecare a următorului tren, chiar dacă aceste stații deservesc aceeaşi localitate,
- intervalul dintre ora de sosire a unui tren şi ora de plecare a următorului tren de legătură este mai mic de 15 minute,
parcursul format din aceste trenuri nu va fi considerat o singură călătorie şi se vor emite legitimaţii de călătorie diferite.
La procurarea legitimaţiei de călătorie aveți obligația de a verifica dacă aceasta corespunde cererii. Orice reclamaţie se adresează imediat şefului staţiei de călători, şefului agenţiei de voiaj CFR sau înlocuitorilor acestora. În caz contrar, nu se admit reclamaţii privind neconcordanţe între solicitarea dumneavoastră şi menţiunile tipărite pe legitimaţia de călătorie.
Important de știut!
- Oferta se aplică la cumpărarea de bilete preț întreg pentru călătoria la tren InterCity, InterRegio și Regio, clasa 1 și clasa a 2-a și nu se cumulează cu alte facilităţi sau reduceri oferite de CFR Călători.
- Tariful tichetului de rezervare la vagon clasă, respectiv al suplimentului de pat pentru călătoria la vagon de dormit/cușetă se va achita integral.
- Aplicația de vânzare legitimații de călătorie online va afișa automat clientului cea mai bună ofertă, în funcție de datele selectate de acesta.
- Anticiparea, amânarea, întreruperea călătoriei, precum și solicitarea de restituire a tarifelor de transport se realizează în condițiile specifice fiecărui canal de vânzare.
- La automatele de bilete, plata se face numai cu cardul bancar, prin introducerea acestuia în cititorul card, nu contactless.
a) prin emitere electronică, pentru călătoria în trafic intern cu anticipaţie de până la maxim 30 zile, inclusiv pentru călătoria de întoarcere sau cu anticipaţie de până la maxim 60 zile în cazul grupurilor organizate de cel puţin 20 de persoane, iar pentru călătoria în trafic international, cu anticipație de până la maxim 3 luni. La stabilirea termenului de anticipaţie se ia în calcul atât ziua curentă, cât şi ziua plecării trenului;
b) prin emitere manuală (pe formulare tipizate), în cazul statiilor de cale ferată care nu au sistem electronic de emitere numai în ziua plecării trenului sau dacă în ziua respectivă pentru destinația solicitată nu mai este niciun tren, pentru primul tren în circulație din ziua următoare.
Pe www.cfrcalatori.ro, la toate trenurile care circulă în trafic intern cu regim de rezervare (InterCity, InterRegio, Regio Expres şi unele trenuri Regio pe anumite rute, pentru care există butonul “Cumpără”) și abonamente lunare pentru posesorii de Card Transport, cu plata online.
Avantaje:
- Disponibil 7 zile din 7,
- Biletele / abonamentele se achiziţionează direct de pe site-ul www.cfrcalatori.ro şi nu este necesară prezentarea la ghişeele de vânzare ale CFR Călători,
- Datele efectuării călătoriei vor fi transmise pe mail şi vor fi disponibile oricând din profilul propriu al utilizatorului.
Posibilitatea de modificare online a biletelor cumpărate de pe site
Pentru a veni în sprijinul călătorilor care achiziţionează bilete direct de pe site-ul www.cfrcalatori.ro, platforma de vânzări online permite acum schimbarea biletelor deja cumpărate prin utilizarea funcţiei ‚„Modificare date călătorie”.
Noua funcţie dă posibilitatea de a schimba data şi ora călătoriei, categoria de tren (IC, IR şi R), clasa de rezervare, precum şi ruta, în condițiile în care stațiile de plecare și destinație, numărul călătorilor, categoria de călători și numele acestora de pe biletul inițial rămân neschimbate.
Modificarea unui bilet achiziţionat se poate efectua, o singură dată, cu plata diferențelor tarifare calculate conform reglementărilor în vigoare, înainte de plecarea trenului iniţial, pentru trenuri care circulă în intervalul disponibil pentru achiziţionarea unui bilet online (respectiv pentru 30 de zile anticipaţie).
După operarea modificării cu achitarea eventualelor diferenţe tarifare, biletul inițial nu mai este valabil, iar călătorului i se va emite un nou bilet, care îi va fi transmis pe adresa de email în format pdf.
De ce să-ți descarci aplicația CFR Călători?
- Aplicația poate fi accesată ORIUNDE TE-AI AFLA. Important: Activează-ți datele mobile!
- Te poți informa LA ORICE ORĂ când pleacă următorul tren
- Cumperi bilet de tren / abonament lunar (în format cod QR sau pe Card Transport RAPID ȘI SIMPLU) pentru călătorii în România
- BILETUL / ABONAMENTUL îl poți vizualiza și prezenta DIRECT DIN APLICAȚIE
- Important: Tipărirea biletului nu este obligatorie! În tren este necesară prezentarea, în vederea scanării, a codului QR sau a Cardului Transport, după caz
- Cumperi ÎN SIGURANȚĂ. Toate tranzacțiile sunt securizate.
DESCARCĂ-ȚI APLICAȚIA!
DE LA AUTOMATE DE VÂNZARE APARŢINÂND CFR CĂLĂTORI, cu anticipaţie de până la maxim 30 zile, inclusiv pentru călătoria de întoarcere. Legitimaţiile de călătorie obţinute de la aceste automate au regimul legitimaţiilor de călătorie obţinute de la orice ghişeu al staţiilor de cale ferată.
Staţiile unde se găsesc automate de vânzare bilete CFR
Aeroport Henri Coandă, Bucureşti Nord, București Basarab, Ploieşti Sud, Sinaia, Bușteni, Craiova, Timişoara, Arad, Cluj, Braşov, Predeal, Miercurea-Ciuc, Sibiu, Iaşi, Constanța.
Cum se utilizează
Automatele de vânzare sunt uşor de folosit, prin intermediul unui touch-screen, iar pentru plata legitimaţiilor de călătorie au încorporat cititor de card bancar (POS). Acestea sunt prevăzute cu module şi aplicaţii necesare pentru emiterea legitimaţiilor şi rezervarea locurilor şi oferă o gamă largă de servicii:
- Informarea călătorilor despre mersul trenurilor (orele de plecare şi sosire a trenurilor).
- Vânzarea de legitimaţii de călătorie.
- Plata prin card a legitimaţiilor achiziţionate cu tipărirea chitanţei aferente pentru tranzacţia bancară.
Călătorii pot cumpăra biletele într-un timp foarte scurt, urmând o procedură simplă: aleg datele de călătorie, ruta, tipul de tren şi tichetul pentru loc, fără a mai fi nevoie să se deplaseze la punctele de emitere din gări sau agenţii de voiaj.
Ce bilete se pot cumpăra
De la aceste sisteme de distribuție se pot achiziţiona:
- bilete CFR preţ întreg, copil, elev*, student*, bilete dus-întors, pentru toate clasele de rezervare, inclusiv la vagon de dormit, cuşetă şi bilete în baza card tren plus.
- abonamente de călătorie lunare (cu număr nelimitat de călătorii).
* numai pe baza ID elev, respectiv ID student obținut conform reglementărilor în vigoare; detalii puteți obține de la personalul CFR Călători de la casele de bilete din stații sau agenții CFR sau accesând site-ul www.cfrcalatori.ro, secțiunea trafic intern/facilități/reduceri pentru elevi și studenți.
La automatele de bilete se tipăreşte câte o legitimaţie pentru fiecare călător în parte. În cazul în care nu se tipăresc toate biletele plătite sau există alte probleme, călătorii sunt rugați să se adreseze personalului comercial al unităţii respective.
care deserveşte trenurile CFR Călători, astfel:
1. la tarif de taxare în tren, dacă, indiferent din ce motive, călătorul nu şi-a procurat legitimaţie de călătorie (cu excepția cazurilor prevăzute la pct. 2). Se emit legitimaţii de călătorie numai la tarif de taxare în tren, fără acordarea de facilităţi. Tariful de taxare în tren este superior tarifului de casă.
2. la tarif de casă – doar în anumite situaţii speciale:
- la tarif de casă (dar fără oferte tarifare) pentru călătorii care urcă în tren din puncte de oprire unde nu există posibilitatea procurării de legitimaţii de călătorie de la personal propriu sau automate de vânzare, cu condiţia solicitării acestora imediat după urcarea în tren, în caz contrar aplicându-se tariful de taxare în tren
- în cazul suspendării pe o perioadă limitată a vânzării de legitimaţii de călătorie (casier cf – vânzător bilete în CO, CM, etc.)
- când personalul autorizat nu emite legitimaţii de călătorie la toate trenurile din program, situaţii avizate publicului călător
- când călătorul prezintă un bilet eliberat în tren la tarif de casă sau tarif de taxare în tren / un bilet eliberat de IDM, valabil la un tren care a sosit în staţia de îmbarcare pentru noul tren într-un interval de până la 15 minute (oră de sosire conform program sau din cauza întârzierii primului tren), caz în care pe biletul eliberat în tren se va înscrie la menţiuni speciale numărul biletului valabil la trenul anterior.
Achitarea biletelor de călătorie în tren se poate face în numerar sau cu cardul bancar. În situația în care, din motive tehnice, nu se poate realiza electronic tranzacția bancară, achitarea călătoriei se poate realiza numai în numerar.
Personalul de tren nu va emite legitimaţii de călătorie din cadrul ofertelor de călătorie ale CFR Călători, cu excepția biletelor care se obțin în baza Cardului Tren Plus.
Locurile cumpărate la vagon cuşetă şi de dormit şi neocupate de către posesorul legitimaţiei de călătorie în termen de maxim 1 oră de la plecarea trenului din staţia de îmbarcare (înscrisă pe bilet), se consideră libere și vor fi puse la vânzare de către însoţitorul vagonului de dormit.
„ Potrivit art. 2 lit (e), cu completările ulterioare din 2011, lit.(ș) pentru aplicarea OUG nr.28/1999 privind obligația agenților economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscal, se exceptează de la prevederile art.1, alin(1):
e) transportul public de călători pe bază de bilete sau abonamente tipărite conform legii, precum și cu metroul;
ș) serviciile de transport feroviar public de călători în trafic intern și internațional, prestate de societăți comerciale persoane juridice române.
Așadar, CFR Călători nu emite bon fiscal la biletul de tren, elementele de ordin fiscal cerute prin lege fiind evidențiate pe legitimația de călătorie.
CFR Călători eliberează factură fiscală pentru biletul cumpărat la cererea publicului călător.
Detaliile despre acest serviciu le găsiți cu ușurință accesând pagina web https://www.cfrcalatori.ro/intrebari-frecvente/