Muzeul de locomotive cu abur din Reșița ne oferă o adevărată lecție de istorie. Aici sunt expuse în aer liber 16 locomotive cu abur, dintre care 14 au fost produse la Reșița. Una dintre cele mai importante exponate este locomotiva RESICZA, care a fost construită în număr limitat (3 unități) și o puteți admira chiar la intrarea în muzeu.Muzeul a fost fondat în anul 1972 de inginerul Mircea Popa, pe vremea aceea directorul Uzinei Constructoare de Maşini din Reşiţa (UCMR). Inaugurarea muzeului a marcat aniversarea a 100 de ani de la începerea producției de locomotive din Reșița. În obiectivul turistic puteți vedea o varietate de exponate cu caracteristici și dimensiuni diferite, de la locomotive utilizate pe căile ferate forestiere și până la locomotive utilizate pe căile ferate industriale.
Locomotiva cu aburi „Resicza” Nr. 2 este prima construită în sud-estul Europei, în 1872 la fabrica de locomotive Reșița, având la bază locomotiva Szekul construită la Viena – modelul nr. 1 a inginerului scoțian John Haswell. Modelul Szekul a fost pus în funcțiune pe rețeaua industrială cu ecartamentul de 950 mm a fabricii de oțel de la Reșița, unde se aflau trei locomotive cu aburi identice cu acest model, prima fiind Resicza, iar celelalte două, „Bogsan” si „Hungaria” care au fost casate în anul 1937. Lungimea locomotivei este de 4,48 m și greutatea în serviciu de 11,5 t.Locomotiva a fost proiectată pentru un ecartament de 948 mm și a fost utilizată în exploatare între 1872 și 1937. În anul 1961 a fost recuperată și salvată de la casare din curtea intreprinderii din Câmpia Turzii de către inginerul șef Mircea Popa.
O altă locomotivă cu abur importantă din Muzeul Reșița este din seria 704.402 – “Principesa Elena”. Este a doua locomotivă cu abur construită pe teritoriul României Mari, în anul 1925. După ce a fost scoasă din funcțiune în anul 1970, locomotiva a fost adusă la muzeu și i-a fost oferit un loc central. Prima locomotivă din această serie, Principele Carol, 704.401, a fost casată și nu este expusă la muzeul de locomotive în aer liber Reșița. Seria 700 de locomotive cu abur supraîncălzit, a fost dezvoltată de proiectanții noii Fabrici de Locomotive înfiinţată după constituirea, în 1920 pe structura StEG, a societăţii Uzinele de Fier și Domeniile Reșița (UDR).
În Anul European al Căilor Ferate, află mai multe despre istoria feroviară!
Urcă-te în tren!
Știați că?
Accesul în muzeu se face fără plată.
Până în anul 1964, fabrica de locomotive din Reșița, a produs un număr de 1.491 de locomotive cu abur, după care, tot în același an, producția pentru fabricarea locomotivelor diesel și electrice s-a mutat la Electroputere Craiova.
Alte articole pe aceeași temă:
CFR Călători, partener al Connecting Europe Express! click aici
Transportul viitorului este cel feroviar. Alegeți calea ferată! click aici
România membru fondator al Uniunii Internaționale a Căilor Ferate click aici
Transportul feroviar cel mai ecologic tip de transport de pasageri din Europa click aici
Ceferiada click aici
Muzeul de locomotive din Dej click aici
Transportul feroviar conectează Europa click aici
Transportul inteligent click aici
TRENUL = Transportul feroviar este mai curat click aici
140 ani de la prima cale ferată executată integral de ingineri români click aici
Conexiunea feroviară a Capitalei cu Orientul și Occidentul, la începuturi click aici
Începutul căilor ferate în Europa click aici
Explorați ruta feroviară Suceava – Putna click aici
Istoria trenului regal click aici
Faleza Dunării și Tunelul Filești în Anul European al Căilor Ferate! click aici
Calea ferată Filiași – Bumbești – Livezeni click aici
Viaductul Caracău -cel mai mare viaduct în arc din beton din România click aici
Gara regală Bucureşti Băneasa click aici